Kisah Cintan Cintun Dunia Maya

Salam pagi Ahad.. Cepat benar masa berjalan, macam naik space ship.. Sekelip mata.. Rasanya baru saja sampai di Melaka hari Khamis yang lepas, Ahad sudah mahu pulang ke Ipoh (masih lagi di Tronoh, ada lagi 3 minggu) yang bersuhu 36 Darjah Celcius.. Kulit dah makin menggelap hari demi hari.. Boleh jatuh saham begini.. Phew!! Hujung minggu aku agak sibuk sebab aku telah mengikuti satu series yang sangat hot dalam dunia blogspot.. Hari-hari menatap lappy menanti scheduled entry beliau dipublish.. Kisah Jardin Jirda, ex-skandal maya Jard The Great..



Banyak pengajaran boleh ditimba melalui perkongsian kisah benar cinta alam maya beliau.. Belajar dari pegalaman orang lain, semoga masa akan datang kita tidak akan mengulanginya lagi.. Especially untuk blogger wanita.. Aku petik kata-kata Jard, jadi perempuan memang mencabar, jiwa lembut, mudah perasan dan cepat berangan.. Mungkin tidak semua wanita seperti itu.. Tapi yang pasti aku salah seorang darinya yang berjiwa lembut, mudah perasan dan cepat berangan.. Ahaks.. Pengakuan tulus dan ikhlas dari aku ni okey..




Tapi itu zaman dulu-dulu masa aku di awal pembabitan dunia blog.. Aku pernah cipta fantasi cinta, aku bawa DIA bersama, tapi yang sesat dalam fantasi itu aku seorang saja.. Mentah lagi tentang dunia blog ketika itu.. Itulah yang pertama, kira-kira awal tahun lepas.. Adeh.. Tidak sangka aku akan buka kembali lembaran lama yang dah aku tutup kemas, yang terjadi atas ketidak matangan aku ketika itu.. Aku mengaku itu silap aku dulu.. Aku belum matang untuk menilai sesuatu dengan menggunakan akal fikiran, banyak guna hati dan perasaan.. Sedangkan bila aku fikir-fikir kembali, rasa yang aku rasa untuk DIA itu wujud lebih kepada tertarik dengan gaya penulisannya.. Fikir-fikir balik, aku hanya mampu senyum sendiri..




Apa-apa pun, kami masih kawan sampai sekarang, dah hampir setahun.. Lucky me.. Aku tidak hilang seorang kawan kerana ketidak matangan aku.. Huhu.. Aku pernah kata pada diri aku, semoga ini yang pertama dan terakhir.. Serik serik serik.. Tapi nampaknya takdir hidup aku tertulis bukan seperti yang aku ingini.. Cukup aku katakan.. Ianya tak sama macam dulu.. Huhu.. Tak mengapalah.. Allah lebih mengetahui segalanya yang tersirat dalam diri aku.. Sekarang aku hanya ingin terus berjalan dan berjalan melewati liku-liku hidup seperti biasa, sesungguhnya hanya Dia saja yang tahu apa yang terbaik untuk aku..



Kisah Jard pula berbeza.. Cerita tentang ex-skandal maya beliau buat aku terfikir pertama sekali, lagu Ada Band, PEMAIN CINTA.. Huhu.. Insan dunia maya memang sangat-sangat sukar untuk kita tebak hati mereka.. Kita tak tahu apa yang lahir dari tulisan, perkataan, tutur kata mereka itu adalah serious atau sebaliknya.. Mengerikan.. Paling ngeri bila kita dah jatuh ke dalam, kalau jatuh yang manis, memang bahagia.. Tapi kalau jatuh yang perit? Sampai bila-bila kita takkan pernah lupa.. Dan akan buat kita serik.. Tapi serik-serik kita, selalu juga kita jatuh lagi dengan cara yang sama sebab kita punya harapan agar yang kali ini tak sama seperti dulu.. Kalau menjadi, syukur Alhamdulillah.. Kalau tidak? Hmmm..



Silap kitakah sebab terlalu mudah memberi kepercayaan pada insan yang kita hanya kenal dalam jaringan maya? Silap kitakah terlalu berlembut hati dan tersentuh jiwa atas perhatian yang insan lain berikan? Silap kitakah kalau kita terjatuh cinta? Tak.. Kita tak silap.. Insan itu juga tak salah.. Ini cuma satu ujian hidup untuk kita, bukan ujian untuk lulus atau gagal, tapi ujian yang bantu kita kumpul pengalaman untuk menjadi makin matang.. Di masa depan, kita akan toleh kembali dan berterima kasih atas apa yang pernah kita lalui kali ini.. Sebab pengalaman kali ini yang tragis dan sedih, akan jadi pemangkin untuk kita bina masa depan yang bahagia dan yang terbaik untuk kita..


Senyum-senyum selalu okey.. Jangan monyok-monyok.. Aku nak balik Ipoh dah tengahari esok.. Eh silap.. Tengahari nanti.. Wish me a safe journey.. Assalamualaikum..



FOOT NOTE: Sekejap saja dah nak masuk bulan 3..

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.