Orang Pun Ada Harga, Jadi Hargailah Mereka

Assalamualaikum.. Salam kasih sayang untuk semua.. Satu dua tiga menjak ini, terlalu banyak benda yang perlu diselesaikan, terlalu banyak permasalahan yang merantai, tak ada masa untuk menjengah, apatah lagi nak bersuara lantang seperti biasa di medan berwarna merah jambu ini.. Pohon maaf.. =)

P/S : Tajuk entry macam pelik bunyinya.. Haha..

Bila di saat genting dan susah dalam hidup, selalunya buat kita sedar dan buka mata luas-luas.. Kita dapat lihat siapa yang ada dengan kita seikhlas hati, siapa yang nak tak nak saja sebenarnya berada dengan kita, atau siapa yang hilang ghaib begitu saja.. Tapi itulah kita manusia, bila gembira, senang, kita tak berapa nampak apa yang patut kita nampak, kita lupa nak hargai apa yang patut kita hargai.. Aku tak salahkan siapa-siapa, sebab aku juga sama dengan kamu, aku juga begitu, kerana aku juga manusia..


Pertama dan yang terutama, selalu saja ada dengan kita tak kira bagaimanapun kita.. Mereka ialah keluarga kita.. Ibu ayah kita, suami atau isteri kita, adik beradik kita, atuk nenek, anak-anak atau apa saja gelaran yang kita bagi pada mereka yang di tubuhnya mengalirkan darah yang sama dengan kita.. Aku sendiri dapat melihat macam mana ianya berlaku dalam keluarga aku sendiri, macam mana teruk atau jahat sekalipun anak itu, seorang ibu dalam marahnya tetap sayang itu mengatasi segalanya.. Sesungguhnya marah dan benci itu lahir kerana adanya sayang.. Tak sampai hati seorang ibu untuk buang jauh anak yang dikandungnya selama 9 bulan walau macam mana teruk sekalipun marahnya.. Kalau pun hatinya tersimpan amarah, satu hari nanti ianya akan padam sendiri kerana kasih sayang itu mengatasi segalanya..

Keduanya sahabat sejati.. Orang kata sejati tak sejati sahabat itu, bila gembiranya kita, dia ada.. Bila susahnya kita, eh muka dia ada lagi.. Dan mereka tak pernah sekali mengungkit mahupun membangkit tentang apa yang pernah mereka lakukan untuk kita.. Dalam hidup aku, aku ada banyak teman sejati.. Aku ada banyak teman yang bila mana aku menangis kerana satu-satu hal, mereka juga turut menangis.. Cukup bikin hati aku tersentuh.. Terima kasih sahabat..

Ketiganya, siapa-siapa saja barangkali.. Orang luar? Eh.. Ada ke orang luar yang reti dan tahu menghargai kita? Yang selalu ada dengan kita saat kita senang atau susah? Siapa kata tak ada..


Aku nak kongsi cerita yang jarang-jarang aku kongsi di sini.. Jarang aku cerita sebab nanti orang berkenaan akan panggil aku kartun dengan ayat kartun.. Cerita macam mana aku mengenali seorang rakan blogger semenjak zaman awal aku blogging.. Awal aku berblogging tahun 2009.. Sebulan dua aku wujudkan blog ini, aku mula kumpul beberapa kerat pembaca.. Tak banyak mana pun dan ada yang di antara mereka, jarang lagi aku jumpa di sini.. Tapi ada seorang yang dulu ada, sekarang ada (tenggelam timbul sebab sibuk memanjang), dan masa depan aku kena pastikan dia baca juga.. Muahaha..

2 tahun lebih dah kiranya mengenali dia.. Apa aku nak cakap, dia adalah antara beberapa orang yang merupakan orang luar dalam hidup aku, tak ada pertalian apa pun, a stranger but will always be there.. Tak melampau kalau aku kata, walaupun dia seorang stranger, orang luar, tapi dia banyak tahu tentang aku, banyak kenal aku, tahu aku macam mana orangnya.. Seriously, aku berperasaan begitu.. Terharu aku masih ada banyak dan menggunung lagi sebab since 1 year ago, dia tak pernah lupa untuk tanya khabar aku dan kacau aku.. Mungkin sekarang, kekerapannya agak kurang sebab dia pun makin sibuk, tapi cukuplah aku tahu, semenjak dari dulu dia selalu ada dengan aku tak kira saat-saat yang macam mana pun.. Best tak rakan blogger aku yang ini? =)

Jadi, orang-orang yang beginilah patut kita hargai, ya tak? Bukan kita duduk kejar, duduk agung-agungkan orang yang tak pernah pun nak ambil tahu tentang kita, yang bila kita senang dia ada, bila susah, nak cium bau dia pun jangan kau mimpi.. Lesson yang perlu aku belajar juga.. Sebab aku tak pandai sangat macam mana nak tunjukkan penghargaan pada orang..

Till here, salam sayang untuk semua.. Jaga diri.. =)



Ku susuri malam ini
Yang tidak berbintang sunyi sepi
Juga rembulan dah menghilang
Dalam kelam ku sendiri

Ku mencari hembus bayu
Yang selalu berbisik madah rindu
Kini membisu dalam sayu
Tidak ku temu suaramu


Kekasihku di jalanan yang berliku
Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu
Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini diiringi
Kisah janji dimungkiri lagi

Kekasihku di jalanan yang berliku
Di saat ku perlukanmu
Tertutup jua segalanya terhadapmu
Di sini ku tersedu-sedu

Setelah cinta pergi
Ku mengusung duka ini
Diiringi

Kisah janji
Dimungkiri
Dimungkiri

HEART SPEAKS : Keep listening to this wonderful and superb song.. It's a sad sad situation ayte?


BERIBU SESALAN??? Nope.. Jangan pernah menyesal sebab kita pernah mencintai.. Biarpun pada orang yang salah.. Hargai setiap momen dan perasaan yang pernah kita alami dalam hidup ini..

=)


:: Take a look on DiGi I-Phone 4 ::

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.