Sampai Ketemu Lagi Cik D

Assalamualaikum.

Entry kita dah banyak sangat diselubungi rasa gloomy, sorrow, sekarang dah masanya kita serikan sedikit demi sedikit dengan happiness, determination. Puas dah aku duduk berteleku, berfikir, tanya pada DIA tentang keputusan aku. Jadi aku rasa ini mungkin yang terbaik buat saat dan ketika ini.

Sedih nak tinggalkan Cik D, tapi mana tahu satu hari nanti akan jumpa lagi. Sampai ketemu lagi Cik Doktor Farhana. Heee. Mulai saat dan ketika ini, aku hanya seorang doktor di atas sijil. Aku nak lupakan keperitan, calit suka dan duka yang aku alami selama aku berkhidmat sebagai seorang doktor dan mula susun atur langkah untuk menempuh zaman sebagai seorang pelajar. Pengalaman berkhidmat pada masyarakat tetap satu pengalaman yang indah dan bermakna untuk aku. Akan aku jadikan panduan untuk kehidupan akan datang. 


Untuk pengajian pascasiswazah aku, masih lagi berfikir-fikir untuk memilih tempat pengajian dan course yang ingin diambil. UKM (Kampus KL), UPM ataupun UIA (Kampus Kuantan). Perlu senaraikan pro dan kontra untuk setiapnya sebelum buat keputusan.

Dan course yang aku fikirkan dan bercadang untuk ambil juga seolahnya seperti terpecah pada 2 cabang yang berbeza. Separuh otak aku kata, sambung belajar tentang sesuatu yang ada kena mengena dengan perubatan juga. Separuh lagi otak aku bilang, ambil bidang education dan jadi seorang lecturer. Mana satu masih keliru. Ada orang-orang terdekat dengan aku kata, aku seorang yang punya kehebatan menulis dan meyakinkan orang melalui penulisan tapi aku failed bila bab bercakap dan berhadapan dengan orang secara realiti. Jadinya, lecturer??? Hmm. Semua benda boleh dilatih. Kan?

Selain bidang education, bidang kesihatan yang aku berfikir-fikir untuk ambil adalah bidang farmasi ATAUPUN kesihatan telinga dan pertuturan. Dalam hidup memang banyak pilihan, tapi kena bijak untuk rancang dan buat keputusan.


Dan paling penting, kena berani. COURAGE. Apa pun yang jadi, semangat kena kuat dan hadap. Berani! Berani! Berani! Sepanjang aku menulis, adalah dalam 10 email yang aku pernah dapat yang mana orang bertanyakan pada aku tentang dunia perubatan, pendapat aku tentang sakit yang mereka hidapi atau yang ahli keluarga mereka alami. Aku sangat berterima kasih kerana ada orang percayakan aku untuk beri pandangan dalam perihal ini.

Walaupun kadang aku tak adalah arif mana sebab aku masih lagi junior, tapi aku akan tolong dan beri pendapat setakat mana yang aku tahu. Aku harap di lain masa nanti, walaupun aku cuma Cik Doktor di atas sijil, aku masih boleh bantu orang-orang, macam dulu-dulu.

Heee. Senyum selalu semua. Jaga diri ya. Have a great day ahead. Assalamualaikum.

Ulasan

rhapsody LiN berkata…
wow....big decision huh...anyway, just believe that whatever decision u choose is not because of ur choice. it's the almighty had planned earlier for u k :)


just follow ur heart. if u feel like lecturer makes ur life as a woman better, just do it. lecturer bukan kene pandai bercakap macam reporter. we just deliver the content to the student. same goes how u explain anything bout medical kat ur patient.



good luck honey! :)

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.