"G" "Y" "M"

Assalamualaikum.

Salam hujung minggu. Kejap benar dah masuk 13 Syawal ya. Kemeriahan raya tahun ini cuma terasa pada hari pertama, kedua dan ketiga saja. Dah nama pun raya, dah tentu-tentu pelbagai jenis makanan yang dah masuk dalam tembolok kita. Ya tak? Aku masih lagi bergelut dengan isu pemakanan, pengurangan berat badan dan exercise.

Dah kalau diri tak istiqamah, sampai bila pun takkan merasa nak ada badan cun dan fit. Walaupun dah ramai orang kata aku mesti cantik bila dah kurus, tapi perkataan "cantik" itu masih belum mampu lagi jadikan batu pembakar semangat. Bakar sekejap sajalah, lepas itu semangatnya makin pudar dan hampir padam. Haha.

InsyaALLAH kalau diizinkan Tuhan dan ada rezeki, adalah beberapa interview yang aku akan attend. Jadi itu salah satu yang buat aku runsing sebab nak menghadap interview kenalah presentable. Kalau montel macam aku, takut nanti kena reject saja.

Makanya, aku mulakan misi untuk mencari exercise yang bersesuaian dengan keadaan kesihatan aku sekarang ini. Hasrat hati nak ke GYM, dah siap usha dan siap tanya, tinggal nak daftar diri dan mulakan misi saja. Nak kurangkan berat badan, dua komponen kena jaga, MAKAN dan EXERCISE. Badan kita sangat unik dan hebat, bila dia tahu kita tengah diet dan exercise, dia pun akan mula adjust dengan situasi ketika itu, makanya nanti jadilah yang macam orang selalu complaint, "BERAT AKU MULA-MULA TURUN, TAPI LEPAS TU NAN ADO DAH! STRESS!"


Sebabnya badan kita dah terbiasa, dan dia menganggapnya sebagai sesuatu yang normal. Sebab itu seeloknya ada kepelbagaian dalam pattern pengambilan makanan kita dan juga exercise kita. That's why wujudnya cheat day.

Memang teringin sangat nak kurus. Haa! Nanti-nanti kalau dah kurus, kalau tak cantik, aku cari semua yang duduk polan kata kalau aku kurus mesti cantik. Siaplah kamu semua ya. Hahaha. Apa pun, semuanya ikut kemampuan diri dan bertabahlah. Nak senang, kenalah susah sikit dulu. Okay Farhana?

Selamat menghadiri open house semua. Makan berpada-pada. Hehe. Jaga diri semua. Assalamualaikum.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.