Personaliti? Enneagram Test

Assalamualaikum.

Esok dah Jumaat. Lusa dah nak puasalah. Salam Ramadhan buat semua. Selamat menunaikan ibadah puasa ya. Jangan sibuk fikir nak raya pula. Haha. Aku pun baru balik dari outstation, tak out sangat pun, dalam KL juga. Tapi memang satu pengalaman yang sangat menyeronokkan bila dapat melawat ke hospital. Sebagai "personnel" yang berlainan dari sebelumnya. Haha. I'm starting to love this job more and more. Entahlah, rasa macam suits dengan personaliti diri aku.

Oh, ya. Personaliti. Haha. Aku sebenarnya sangat suka buat ujian personaliti. Lagi best kalau dapat buat dengan individu yang pakar. Tapi bila tak ada peluang tersebut, aku lebih suka cari online personality test. Antara yang popular dan aku dah cuba adalah Myers and Briggs Personality Test dan Enneagram Test.

Cubalah google, bersepah-sepah kot. Apa yang aku suka tentang personality test, dia buat kita kenal lagi rapat dengan diri kita sendiri. Dan selalunya, apa keputusan yang keluar, untuk akulah, memang selalunya tepat. Bila aku baca, aku akan cakap dalam hati, "Haah, aku macam inilah." Haha. Untuk MBTI test, personaliti aku adalah jenis INFJ. Tapi kali ini aku nak kongsi pasal Enneagram Test, yang mana aku adalah jenis yang keenam. Dan aku rasa memang kena tepat dengan diri aku. Kalau rajin, cubalah.

Assalamualaikum.


P/S: Suka baca berulang kali WHAT'S HARD ABOUT BEING SIX. Haha. 
:)


How to Get Along with Me
  • Be direct and clear.
  • Listen to me carefully.
  • Don't judge me for my anxiety.
  • Work things through with me.
  • Reassure me that everything is OK between us.
  • Laugh and make jokes with me.
  • Gently push me toward new experiences.
  • Try not to overreact to my overreacting.

What I Like About Being a Six
  • being committed and faithful to family and friends
  • being responsible and hardworking
  • being compassionate toward others
  • having intellect and wit
  • being a nonconformist
  • confronting danger bravely
  • being direct and assertive

What's Hard About Being a Six
  • the constant push and pull involved in trying to make up my mind
  • procrastinating because of fear of failure; having little confidence in myself
  • fearing being abandoned or taken advantage of
  • exhausting myself by worrying and scanning for danger
  • wishing I had a rule book at work so I could do everything right
  • being too critical of myself when I haven't lived up to my expectations

Sixes as Children Often
  • are friendly, likable, and dependable, and/or sarcastic, bossy, and stubborn
  • are anxious and hypervigilant; anticipate danger
  • form a team of "us against them" with a best friend or parent
  • look to groups or authorities to protect them and/or question authority and rebel
  • are neglected or abused, come from unpredictable or alcoholic families, and/or take on the fearfulness of an overly anxious parent

Sixes as Parents
  • are often loving, nurturing, and have a strong sense of duty
  • are sometimes reluctant to give their children independence
  • worry more than most that their children will get hurt
  • sometimes have trouble saying no and setting boundaries

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

MRI Oh MRI : Pengalaman 30 Minit Di Dalam Gua Magnet

Ingat Lagi Pada Lirik Raikan Cinta?

Parut? Tona Kulit Muka Tidak Sekata? Pigmentasi? Ini Jawapan Saya.